Da vi lukker døren for endnu et kalenderår, er det tid til at begynde at tænke på effektive markedsføringsideer til webshops i 2023. En af de smarteste ting, små virksomhedsejere kan gøre for sin webshop, er at tage sig tid til at udvikle en marketingplan for små virksomheder, der vil adskille dem fra konkurrenterne.
Her er 7 markedsføringskampagneideer, der kan hjælpe din virksomhed med at få en stor salgseffekt:
1. Fortæl din historie
Din historie kan være et effektivt marketingværktøj. Få budskabet ud på online flyers, din professionelle hjemmeside, sociale medier og e-mails om, hvordan og hvorfor du startede din virksomhed. Opbyg en følelsesmæssig forbindelse med dine kunder, så de ved, hvorfor de skal støtte din lille virksomhed.
2. Lav en gaveguide til højtiden
Lav en gaveguide for at give din kunde muligheder og hjælpe med at skære igennem støjen. At designe en gaveguide behøver ikke at være tidskrævende eller svært. Din gaveguide kan være lige så enkel som et blogindlæg med en liste over gaver, beskrivelser og links. Du kan også hyre en designer til at lave en gaveguide til din hjemmeside og til print.
3. Inkluder mystiske tilbud
Nyd nysgerrigheden ved det ukendte ved at tilbyde en mystisk besparelse i din marketingkampagne. Hvis du har en e-mail-liste, så send en e-mail til dine abonnenter med forskellige rabatter eller gaver. Din opfordring til handling bør føre dine abonnenter til en landingsside med et af dine tilbud. Du kan blive en smule mere teknisk med dine mystiske tilbud ved at bruge forskellige værktøjer, hvor dine abonnenter digitalt ‘ridser’ deres skærm for at afsløre en mysteriepræmie.
4. Giv en freebie med køb
Tilbyd dine kunder en gratis gave, når de har brugt et bestemt beløb. Send rabatkoder til dine e-mail-abonnenter og lad dem vide at de kan få indløst deres gratis gave efter et hvis beløb.
Benyt denne lejlighed til at promovere din virksomhed ved at tilbyde nyttige mærkevarer, såsom kalendere eller kuglepenne. Alternativt kan du tilbyde et belønnings- eller loyalitetssystem til kunder, der opretter en konto hos din webshop. Dette vil opmuntre kunderne til at samle pointene, hvis de bliver belønnet med en præmie eller en kupon, når de når et vist antal point.
5. Opret en tidsfølsom buzz
Når du opretter en hastekampagne, skal du starte med at annoncere kampagnen via e-mail, sociale medieplatforme og endda gennem fysiske bannere. Følg meddelelsen op med en sidste opkaldskampagne. Dette fortæller dine kunder, at tilbuddet er ved at udløbe, og de skal handle hurtigt, hvis de vil have den bedste handel. Hvis du minder kunderne om, at tiden går, hæver det hasteniveauet og tvinger til handling. Dette er en metode til at flytte kunder ud af et inaktivt status og ind i en handlingstilstand.
6. Have et positivt online omdømme.
85 procent af forbrugerne stoler lige så meget på onlineanmeldelser som personlige anbefalinger, og 73 procent af forbrugerne siger, at positive anmeldelser får dem til at stole mere på en virksomhed. Flere mennesker leder efter anmeldelser end nogensinde før, og næsten alle forbrugere har søgt efter en online webshops mindst én gang i år. Faktisk, ifølge data fra den samme undersøgelse, vil 7 ud af 10 forbrugere efterlade en anmeldelse, hvis de bliver bedt om det. Mange virksomheder kæmper for at differentiere sig fra deres konkurrenter, så det er vigtigt at have et positivt online omdømme for at hjælpe kunderne med at træffe et valg.
7. Giv tilbud på gavekort
Imødekomme populariteten af kort som en valgfri gave ved at oprette en marketingkampagne omkring gavekort. Din markedsføringskampagne for gavekort kan omfatte en procentsats eller et gratis gavekort, når kunder bruger over et bestemt beløb online.